در پرکاری تیروئید چه بخوریم و چه نخوریم؟

در پرکاری تیروئید چه بخوریم و چه نخوریم؟


هیپروتیروئیدیسم گواتروژن‌های طبیعی گواتروژن‌ پرکاری تیروئید





چه نشانه هایی در بدن خبر از ابتلای ما به مشکلات و اختلالات تیروئید میدهد برخی از مکمل ها و ویتامین ها در پیشگیری از ابتلا به این اختلال به ما کمک میکنند موادغذایی طبیعی نیز در مقابله با این عارضه تاثیرگذار خواهند بود رژیم غذایی مناسب برای این بیماران را در ادامه در اختیارتان قرار خواهیم داد .



از آن‌جا که میزان نیاز انرژی در این شرایط ۵۰ تا ۶۰ درصد و در موارد خفیف‌تر ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، بیماران باید از رژیم پر کالری (حدود ۴۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند بهتر است بیماران تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده، مقداری کم کنند.


دریافت پروتئین نیز باید بین ۱ تا ۱/۷۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. گنجاندن تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی توصیه می‌شود. در صورت تخلیه ذخایر پروتئینی بدن، استفاده از مکمل‌های پروتئینی به ویژه قبل و بعد از عمل جراحی زیر نظر متخصص تغذیه، می‌تواند مفید باشد.


با توجه به افزایش نیاز ویتامین‌ها، استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین‌های B1، B2، B6 و B12 همراه رژیم غذایی بسیار مفید هستند. به طور کلی استفاده از مولتی‌ویتامین و مولتی مینرال توصیه می‌شود. منابع غذایی عمده ویتامین‌های فوق که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شوند عبارتند از:


– انبه


– مرکبات


– کیوی


– شیر و فرآورده‌های آن


– سبزیجات سبز رنگ


– جوانه حبوبات


– ماهی


به نظر می‌آید مقادیر زیاد ویتامین A باعث مهار عملکرد غده تیروئید و بهبود علایم بیماری گریو می‌شوند. مکمل ویتامین C نیز برای بهبود علایم و شرایط متابولیکی مفید است.


◊ سبزیجات مفید در هیپروتیروئیدیسم عبارتند از:


– هویج


– کرفس


– فلفل سبز


– جعفری


– تره آبی


– زردآلو


– سیب


– زغال‌اخته


– گریپ‌فروت


– آناناس


از مصرف زیاد ید پرهیز شود. لازم به ذکر است از آن‌جا که بعضی از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، دارای مقادیری ید نیز هستند، مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید از مصرف این قبیل مکمل‌ها و هرگونه مکمل ید پرهیز کنند. در ضمن از مصرف برخی غذاهای دریایی، علف‌ها و جلبک‌های دریایی هم که غنی از ید هستند، باید اجتناب نمایند.


مصرف کلیه غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده مانند شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای، قهوه، کولا و همچنین کشیدن سیگار باید در این بیماران محدود شود.


استفاده از گواتروژن‌های طبیعی؛ منظور از گواتروژن‌ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها به هنگام پرکاری تیروئید مۆثر خواهد بود.


هیپروتیروئیدیسم گواتروژن‌های طبیعی گواتروژن‌ پرکاری تیروئید   هیپروتیروئیدیسم گواتروژن‌های طبیعی گواتروژن‌ پرکاری تیروئید


◊ منابع عمده گواتروژن‌ها عبارتند از:


– سبزیجات خانواده کلم از قبیل کلم


– گل‌کلم


– کلم قمری


– کلم بروکلی


– بروکسل


– اسفناج


– شلغم


– گلابی


– هلو


– بادام زمینی


– سویا



تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی



منبع: دگتر سلام


لینک مرتبط: >نشانه های اختلال پرکاری تیروئید